Veel Nederlanders vieren maandag Sint-Maarten, oorspronkelijk een bedelfeest voor de armen. Hoe anders is dat in China? Voor Chinezen die het zich kunnen veroorloven, is 11 november de ultieme dag om eens flink te shoppen. Online.
Dat schrijft The New York Times.
Wie op zoek gaat naar de oorsprong van de massale online koopwoede in de Volksrepubliek komt uit bij Singles’ Day. Op deze niet erkende feestdag komen jonge, vrijgezelle Chinese mannen bij elkaar om te klagen over, of te proosten op, hun leven zonder partner. Chinezen houden van symboliek: 11-11 is de enige datum waarin vier enen, of singles, voorkomen.
Vijf jaar geleden haakte Alibaba, de grootste Chinese online retailer, slim aan bij die traditie door op 11 november talloze producten in zijn webwinkels af te prijzen. Door die marketingstunt heeft Singles’ Day inmiddels weinig meer te maken met vrijgezelle mannen. Single en getrouwd, oud en jong, man en vrouw, stedeling en boer: voor iedere Chinees is 11 november tegenwoordig de dag om jezelf eens goed te verwennen.
Alibaba verwachtte voor deze maandag een omzet van 30 miljard renminbi, omgerekend zo’n 3,7 miljard euro. In de namiddag – in China is het acht uur later – stond de teller al op bijna 24 miljard renmibi (3,1 miljard euro), schrijft The New York Times. Gemiddeld besteedt iedere Chinees vandaag dus meer dan twee euro in één van de webwinkels van Alibaba.
Online shoppen op 11-11
Toch is Alibaba niet de enige Chinese online retailer die vandaag een goede omzet draait. Ook andere webwinkels, waaronder het Chinese equivalent van Amazon, pikken een flink graantje mee. Dangdang.com probeert Alibaba zelfs voor te zijn, door de Drie Dwaze Dagen al op 8 november in te luiden.
11 november mag dan uitzonderlijk zijn, de koopwoede is wel een teken dat e-commerce in China explosief groeit. Volgens het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Forrester stoot China nog dit jaar de Verenigde Staten van de troon als grootste online retailmarkt. Geven Chinezen dit jaar omgerekend zo'n 216 miljard euro online uit, in de VS blijft de teller naar verwachting steken op 193 miljard euro.
Yan Qiao, woordvoerder van webwinkel Tmall, zegt tegen The New York Times dat sommige retailers inmiddels al bezig zijn met de voorbereidingen voor de volgende marketingstunt: de twaalfde dag van de twaalfde maand.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl